КОНЦЕПЦІЯ
ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІА-ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Схвалено
постановою Президії Національної академії
педагогічних
наук України 20 травня 2010 року,
протокол
№ 1-7/6-150
Вихідні
положення
Стрімкий
розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи
мас-медіа нагально потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і
безпечного користування ними. На взаємодію з різноманітними медіа (преса,
радіо, кіно, телебачення, інтернет) припадає вагома частка в бюджеті вільного
часу громадян України, чим зумовлюється їх значний вплив на всі верстви
населення, передусім дітей і молодь. Медіа потужно й суперечливо впливають на
освіту молодого покоління, часто перетворюючись на провідний чинник його
соціалізації, стихійного соціального навчання. До цього додаються
вседозволеність інформаційного ринку, засилля низькопробної медіа-продукції,
низькоморальних ідеологем та цінностей, що спричинює зниження в суспільстві
імунітету до соціально шкідливих інформаційних впливів. Відтак постає гостра
потреба в розвитку медіа-освіти, одне з головних завдань якої полягає в
запобіганні вразливості людини до медіа-насильства і медіа-маніпуляцій, втечі
від реальності в лабіринти віртуального світу, поширенню медіа-залежностей. У
багатьох країнах медіа-освіта функціонує як система, що стала невід’ємною
частиною, з одного боку, загальноосвітньої підготовки молоді, з другого –
масових інформаційних процесів. Вона є атрибутом глобалізаційних перетворень,
чинником конкурентоспроможності економіки, нерозривно пов’язана з розвитком
демократії в умовах інформаційного суспільства. На жаль, в Україні медіа-освіта
досі залишається фрагментарною і здійснюється переважно стихійно з ініціативи
ентузіастів, педагогів-новаторів за явного браку інтеграції цих зусиль в
ефективну медіа-освітню систему.
Розроблення і
прийняття Концепції впровадження медіа-освіти в Україні (далі Концепція) –
важлива складова модернізації освіти, яка сприятиме побудові в країні інформаційного
суспільства, розвиткові економіки знань, становленню громадянського
суспільства.
Концепція
базується на вивченні стану медіа-культури населення України та міжнародному
досвіді організації медіа-освіти. Основні положення Концепції відповідають
завданням, сформульованим у Паризькій програмі-рекомендаціях з медіа-освіти
ЮНЕСКО (від 22 червня 2007 р.) та резолюції Європарламенту щодо
медіа-грамотності у світі цифрової інформації (від 16 грудня 2008 р.).
Головною метою
Концепції є сприяння розбудові в Україні ефективної системи медіа-освіти заради
забезпечення всебічної підготовки дітей і молоді до безпечної та ефективної
взаємодії із сучасною системою медіа, формування у них медіа-обізнаності,
медіа-грамотності і медіа-компетентності відповідно до їхніх вікових та
індивідуальних особливостей.
Концепція
спрямована на підготовку і проведення широкомасштабного поетапного
всеукраїнського експерименту з упровадження медіа-освіти на всіх рівнях;
пріоритетне започаткування практики шкільної медіа-освіти, яка стане головною
інтеграційною ланкою формування цілісної системи медіа-освіти; забезпечення
медіа-освіти у вищій школі, насамперед при підготовці фахівців педагогічного
профілю; врахування завдань медіа-освіти в ході здійснення освітніх реформ та
планування відповідних бюджетних асигнувань; ініціювання широкої громадської
підтримки медіа-освітнього руху, включаючи міжнародну співпрацю в цій сфері.
Обов’язки провідного координатора впровадження медіа-освіти в країні бере на
себе Національна академія педагогічних наук України.
Концепція
містить основні терміни, мету, завдання й пріоритети розвитку медіа-освіти в
Україні, основні принципи і форми медіа-освіти, напрями, етапи та умови
реалізації Концепції.
Основні терміни
Медіа-освіта –
частина освітнього процесу, спрямована на формування в суспільстві
медіа-культури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із
сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо,
кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно опосередковане спілкування,
інтернет, мобільна телефонія) медіа з урахуванням розвитку
інформаційно-комунікаційних технологій.
Медіа-педагоги –
учителі, викладачі, вихователі всіх ланок системи освіти, керівники
медіа-студій різного профілю в структурі центрів роботи з молоддю та інших
організацій, які мають відповідну педагогічну і медіа-психологічну
компетентність та впроваджують медіа-освіту.
Медіа-культура –
сукупність інформаційно-комунікаційних засобів, що функціонують у суспільстві,
знакових систем, елементів культури комунікації, пошуку, збирання, виробництва
і передачі інформації, а також культури її сприймання соціальними групами та
соціумом у цілому. На особистісному рівні медіа-культура означає здатність
людини ефективно взаємодіяти з мас-медіа, адекватно поводитися в інформаційному
середовищі.
Медіа-обізнаність
– рівень медіа-культури, який передбачає засвоєння особистістю системи знань
про засоби масової комунікації, їх історію та особливості функціонування,
користь і шкоду для людини, уміння убезпечити себе від негативних інформаційних
впливів і вільно орієнтуватись у світі інформації.
Медіа-грамотність
– рівень медіа-культури, який стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною
технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіа-засобів, свідомо
сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її
віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, сконструйовану
медіа-джерелами, осмислювати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони
культивують.
Медіа-компетентність
– рівень медіа-культури, що забезпечує розуміння особистістю соціокультурного,
економічного і політичного контексту функціонування медіа, засвідчує її
здатність бути носієм і передавачем медіа-культурних смаків і стандартів,
ефективно взаємодіяти з медіа-простором, створювати нові елементи
медіа-культури сучасного суспільства.
Медіа-освітній
рух – інтеграція громадських об’єднань різного спрямування, державних
інституцій освітнього, культурного та іншого профілю в напрямі розвитку
медіа-культури суспільства, зокрема дітей і молоді.
Мета і завдання
медіа-освіти
Метою
медіа-освіти є формування медіа-культури особистості в середовищі значущих для
неї спільнот (малих груп, родин, навчальних і виробничих колективів, місцевих
громад тощо).
Головні завдання
медіа-освіти полягають у сприянні формуванню:
·
медіа-імунітету особистості, який робить її здатною протистояти агресивному
медіа-середовищу, забезпечує психологічне благополуччя при споживанні
медіа-продукції, що передбачає медіа-обізнаність, уміння обирати потрібну
інформацію, оминати інформаційне «сміття», захищатися від потенційно шкідливої
інформації з урахуванням прямих і прихованих впливів;
· рефлексії і
критичного мислення як психологічних механізмів медіа-грамотності, які
забезпечують свідоме споживання медіа-продукції на основі ефективного
орієнтування в медіа-просторі та осмислення власних медіа-потреб, адекватного
та різнобічного оцінювання змісту і форми інформації, її повноцінного і
критичного тлумачення з урахуванням особливостей сприймання мови різних медіа;
· здатності до
медіа-творчості для компетентного і здорового самовираження особистості та
реалізації її життєвих завдань, покращення якості міжособової комунікації і
приязності соціального середовища, мережі стосунків і якості життя в значущих
для особистості спільнотах;
·
спеціалізованих аспектів медіа-культури: візуальної медіа-культури (сприймання
кіно, телебачення), музичної медіа-культури, розвинених естетичних смаків щодо
форм мистецтва, опосередкованих мас-медіа, та сучасних напрямів медіа-арту
тощо.
Основні принципи
медіа-освіти
Особистісний
підхід. Медіа-освіта базується на актуальних медіа-потребах споживачів
інформації з урахуванням їхніх вікових, індивідуальних та
соціально-психологічних особливостей, наявних медіа-уподобань і рівня
сформованості медіа-культури особистості та її найближчого соціального
оточення.
Перманентне
оновлення змісту. Зміст медіа-освіти постійно оновлюється відповідно до розвитку
технологій, змін у системі мас-медіа, стану медіа-культури суспільства та
окремих його верств. Використовуються актуальні інформаційні прецеденти,
поточні новини, сучасні комплексні медіа-феномени, популярні в молодіжному
середовищі. При здійсненні медіа-освіти забезпечується баланс між актуальною
сьогоденністю та історичними надбаннями.
Орієнтація на
розвиток інформаційно-комунікаційних технологій. Медіа-освіта спирається на
передові досягнення в галузі інформаційно-комунікаційних технологій, використовує
їх для організації роботи медіа-педагогів, формування спільних інформаційних
ресурсів, полегшення комунікації та координації в середовищі взаємодії
учасників медіа-освітнього руху. У процесі медіа-освіти враховуються тенденції
розвитку новітніх медіа.
Пошанування
національних традицій. Медіа-освіта базується на культурних традиціях народу,
враховує національну та етнолінгвістичну специфіку медіа-потреб її суб’єктів,
забезпечуючи паритетність їхньої взаємодії і конструктивність діалогу.
Пріоритет
морально-етичних цінностей. Медіа-освіта спрямована на захист суспільної моралі
і людської гідності, протистоїть жорстокості і різним формам насильства, сприяє
утвердженню загальнолюдських цінностей, зокрема ціннісному ставленню особи до
людей, суспільства, природи, мистецтва, праці та самої себе.
Громадянська
спрямованість. Медіа-освіта в міру набуття нею форми медіа-освітнього руху
сприяє розвитку в країні громадянського суспільства. Вона спирається на
потенціал громадських об’єднань і асоціацій, узгоджує свої зусилля з розвитком
інших громадських рухів. При цьому медіа-грамотність громадян перетворюється на
важливий складник політичної культури суспільства.
Естетична
наснаженість. Медіа-освіта широко використовує кращі досягнення різних форм
сучасного мистецтва та естетичного виховання засобами образотворчого мистецтва,
музики, художньої літератури, кіно, фольклорних практик, розвивається з
урахуванням потенціалу існуючих у суспільстві загалом і на місцевому рівні
інституцій та окремих проектів мистецького профілю.
Продуктивна
мотивація. У межах медіа-освіти поєднуються акценти на творче сприймання медіа
і розвиток здатності того, хто вчиться, створювати власну медіа-продукцію.
Виробництво в медіа-освітньому процесі медіа-продукту з метою його подальшого
використання в спільноті, на фестивалях, конкурсах тощо сприяє формуванню
продуктивної мотивації учасників медіа-освітнього процесу.
Пріоритетні
напрями розвитку медіа-освіти
Пріоритетними
напрямами розвитку в Україні ефективної системи медіа-освіти є:
· створення
системи шкільної медіа-освіти, що передбачає розроблення психологічно
об?рунтованих навчальних програм інтегрованої освіти для молодших класів
загальноосвітніх шкіл, сприяння поширенню практики інтеграції медіа-освітніх
елементів у навчальні програми з різних предметів, напрацювання низки
факультативних медіа-освітніх програм для підлітків, упровадження курсу
медіа-культури з урахуванням профільного навчання, активізація гурткової
роботи, фото-, відео-, анімаційних студій, інших позакласних форм учнівської
творчості медіа-освітнього спрямування;
· розроблення
стандартів фахової підготовки медіа-педагогів і медіа-психологів для системи
освіти, спеціалізованих навчальних курсів для підготовки і перепідготовки
фахівців медіа-освітнього профілю на базі вищої педагогічної і психологічної
освіти;
· активізація
співпраці вищих навчальних закладів, які готують фахівців для медіа-виробництва
і сфери мистецтва, з Національною академією наук України, Національною
академією педагогічних наук України та Національною академією мистецтв України,
з метою проведення міждисциплінарних досліджень з проблем медіа-освіти,
налагодження обміну досвідом і кадрового забезпечення викладання спеціальних
дисциплін для медіа-педагогів;
· організація за
участю громадських об’єднань і медіа-виробників різних форм позашкільної
освіти, включаючи форми для дітей дошкільного віку, батьківської педагогіки,
творчих студій для дітей і молоді, дитячі та молодіжні фестивалі, конкурси,
проекти місцевого і всеукраїнського рівня для сприяння розвиткові
медіа-культури і підтримки системи медіа-освіти;
· налагодження
повноцінного суспільного діалогу з метою оптимізації медіа-освітньої діяльності
самих медіа, підвищення психологічної та педагогічної компетентності
працівників молодіжних редакцій різних медіа, поліпшення якості дитячих і
молодіжних програм.
Форми
медіа-освіти
Під формами
медіа-освіти слід розуміти її здійснення в усіх складових системи безперервної
освіти в Україні.
Медіа-освіта
дошкільна є принципово інтегрованою і спрямована на збалансований естетичний та
інтелектуальний розвиток особистості дитини (включаючи різні форми інтелекту,
зокрема емоційний, соціальний і практичний інтелект), забезпечує її захист від
агресивного медіа-середовища (у тому числі від інформаційного «сміття»,
невідповідних віковим можливостям психіки дитини інформаційних впливів, зокрема
продукції, що містить елементи насильства, жахів, еротики), уміння
орієнтуватись, обирати і використовувати адаптовану відповідно до вікових норм
медіа-продукцію .
Медіа-освіта
шкільна охоплює інтегровану медіа-освіту (використання медіа-дидактики в межах
існуючих предметів), спеціальні навчальні курси, факультативи, гурткову,
студійну та інші форми позакласної роботи. Ця форма медіа-освіти спрямована переважно
на формування критичного мислення, комунікаційної медіа-компетентності. Важливу
роль мають відігравати шкільні бібліотеки як сучасні комп’ютеризовані центри, в
яких концентрується інформаційно-пошукова діяльність учнів.
Медіа-освіта
позашкільна спрямована на розвиток способів творчого самовираження особистості,
має супроводжувати шкільну медіа-освіту, підсилювати її ефект. Базується
переважно на діяльності громадських організацій, волонтерських і комерційних
засадах, охоплює сімейну медіа-освіту, використовується в межах
психотерапевтичної і психолого-консультаційної допомоги.
Медіа-освіта у
вищій школі передбачає підготовку як фахівців для мас-медіа, так і
медіа-педагогів та медіа-психологів. Крім того, медіа-освітні елементи мають
увійти до навчальних програм циклу професійно-орієнтованої гуманітарної
підготовки з інших спеціальностей у відповідних їм обсягах.
Батьківська
медіа-освіта забезпечує ефективність медіа-освіти сім’ї як провідного чинника і
соціального середовища ранньої соціалізації дитини. Має стати частиною цілісної
системи медіа-освіти, зокрема складником психологічного блоку підготовки
фахівців у вищій школі, діяльності громадських шкіл свідомого батьківства,
центрів по роботі із сім’ями тощо.
Медіа-освіта
дорослих – форма безперервної освіти, заснована на використанні сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій і новітніх медіа; забезпечує
вирівнювання досвіду поколінь (зокрема старшого покоління, соціалізація якого
відбувалася в умовах іншої системи мас-медіа), постійний особистісний розвиток
і підвищення кваліфікації.
Медіа-освіта
засобами медіа – провідна форма стихійної медіа-освіти дітей і дорослих, яка,
однак, за відповідних зусиль може набувати ознак цілеспрямованості та
конструктивності. Цілеспрямована медіа-освіта засобами медіа забезпечується
навчальними, інформаційно-аналітичними, інформаційно-розважальними програмами
та медіа-проектами, потребує значного підвищення якості освітньої
медіа-продукції, залучення до виробництва та експертизи якості медіа-продукту
фахових медіа-педагогів і медіа-психологів.
Основні етапи
реалізації Концепції
І.
Експериментальний етап (2010–2013 роки):
· організація
всеукраїнського експерименту з упровадження медіа-освіти в загальноосвітніх
закладах (курсу медіа-культури для старшокласників);
· розроблення
навчальних програм та організація експерименту з підготовки медіа-педагогів і
медіа-психологів на базі вищих навчальних закладів та закладів системи
післядипломної педагогічної освіти для забезпечення масштабності експерименту з
упровадження медіа-освіти в шкільну практику;
· координація
зусиль науковців та педагогів-ініціаторів з метою експериментального розширення
медіа-освітньої практики на всіх ступенях шкільного навчання, дошкільної,
позашкільної освіти та освіти дорослих;
· формування
позитивної громадської думки населення України, зокрема молоді, учителів,
вихователів та батьків, щодо необхідності впровадження медіа-освіти як
підготовки дитини до ефективної взаємодії зі світом сучасних медіа.
ІІ. Етап
поступового укорінення медіа-освіти та стандартизації вимог (2014–2016 роки):
· організація
широкого громадського обговорення результатів експериментального впровадження
медіа-освіти в педагогічну практику, врахування виявлених ризиків і ресурсів,
подальше формування позитивної громадської думки;
· розроблення та
затвердження державних стандартів фахової підготовки медіа-педагогів, що
встановлюють вимоги до її змісту, обсягу та якості;
· започаткування
масової підготовки медіа-педагогів у вищих навчальних закладах та закладах
післядипломної педагогічної освіти;
· підготовка
інформаційно-методичних матеріалів, програмного інформаційно-комунікаційного
забезпечення, відеотек, фонотек, інформаційних баз шкільних бібліотек;
· запровадження
інтегрованої медіа-освіти в початковій та основній школі, факультативних
медіа-освітніх курсів, активізація роботи шкільних медіа-освітніх студій
різного профілю, гурткової роботи;
· розроблення та
апробація варіантів курсу медіа-культури для старшокласників з урахуванням
переходу до профільного навчання;
· поширення
позашкільної медіа-освітньої практики;
· організація
систематичного підвищення кваліфікації педагогічних кадрів з питань викладання
курсів медіа-культури.
ІІІ. Етап
дальшого розвитку медіа-освіти та завершення її масового впровадження
(2017–2020 роки):
·
науково-методичне та організаційне забезпечення процесу масового впровадження
медіа-освіти в дошкільних закладах, ЗНЗ та ПТНЗ на основі аналізу практичних
проблем, обміну досвідом, здійснення відповідного психолого-педагогічного
супроводу;
· уведення
медіа-освітньої складової у навчальні програми вищої школи з гуманітарної
підготовки фахівців усіх профілів;
· розвиток
матеріально-технічної бази всіх ланок медіа-освіти, оснащення медіа-педагогів
передовими інформаційно-комунікаційними технологіями;
· активізація
співпраці освітян з медіа-виробниками для подальшого розширення практики
медіа-освіти;
· розроблення
прикладних науково-дослідних тем з питань підвищення ефективності медіа-освіти
для забезпечення наукового супроводу її впровадження.
Основні умови
реалізації Концепції
Пріоритетною
умовою ефективної реалізації Концепції є її наукове забезпечення. Доцільно
започаткувати міжвідомчу програму з розвитку медіа-освіти в Україні, яка
забезпечила б координацію зусиль установ НАПН та інших зацікавлених організацій
щодо реалізації Концепції, розроблення науково-методичних засад забезпечення
різних форм медіа-освіти в контексті завдань реформування вітчизняної системи
освіти.
Важливими
умовами впровадження медіа-освіти в Україні також є:
· удосконалення
нормативно-правової бази взаємодії мас-медіа та освітніх інституцій на всіх
рівнях, включення заходів з формування системи медіа-освіти до переліку
державних пріоритетів інноваційного розвитку суспільства;
· забезпечення
готовності фахівців системи освіти до розв’язання медіа-освітніх проблем і
суперечностей, що потребує перебудови звичних форм роботи, удосконалення змісту
і форм підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, зорієнтованих на
випереджувальне ознайомлення з медіа-освітніми інноваціями насамперед шкільних
практичних психологів і соціальних педагогів;
· якісне
програмно-методичне та інформаційне забезпечення, зокрема створення спільних
інформаційних ресурсів, програмне забезпечення роботи віртуальних
медіа-освітніх груп і мультидисциплінарних конференцій, створення та
адміністрування тематичних медіа-освітніх сайтів;
· активізація
міжгалузевої і міжнародної взаємодії, здійснення спільних наукових проектів,
проведення круглих столів, міжвідомчих семінарів, конференцій, фестивалів з
медіа-освіти.
Розв’язуючи актуальні
питання розвитку медіа-освіти на засадах комплексного підходу, освітні
інституції взаємодіють із зацікавленими органами державної влади та місцевого
самоврядування, установами різної відомчої належності та громадськими
організаціями на всіх рівнях. У найближчій перспективі видається доцільним
створення Комісії з медіа-освіти при Науково-методичній раді Міністерства
освіти і науки України та Громадської ради з медіа-педагогіки і
медіа-психології при Президії Національної академії педагогічних наук України,
які покликані сприяти об’єднанню зусиль суб’єктів медіа-освітнього руху,
ефективній реалізації їхніх ініціатив на вищому рівні ухвалення офіційних
рішень.
Згідно з
постановою Президії НАПН України Концепція оприлюднюється для обговорення
зацікавленими організаціями і відомствами.
Просимо
надсилати відгуки та пропозиції до 15.09.2010 р. на адресу:
Інститут
соціальної та політичної психології НАПН України,
вул.
Андріївська, 15, м. Київ, 04070;
e-mail:
info@ispp.org.ua.
Немає коментарів:
Дописати коментар